Mijnoranjevolvo.nl zoekt sponsors!

Reizen in 2024

Dublin

op naar Dublin.....

Omdat het moeilijk was om (betaalbaar) onderdak te vinden in Dublin, hebben we besloten om in het plaatsje Swords te gaan overnachten en we vonden een B & B in deze plaats.

Nou, we hadden niet beter terecht kunnen komen, ongeveer 20 minuten rijden van Dublin, een heerlijke grote kamer met een terrasje voor de deur en met Mary en Jimmy, die hun

best doen om het iedereen naar de zin te maken. We kregen al meteen twee goede tips voor Dublin, de parkeerplaats, die we in onze navigatie moesten zetten en de route er naartoe.

( Don"t use the Tolltunnel/ stay on the M1 !!!!!). Zonder deze tips zou het heel moeilijk geweest zijn om in de stad te komen.  Mary vertelde er wel bij, dat het heel druk zou zijn in de stad,

vanwege de artiesten, die concerten gaven in de stadions (o.a. Pink en Take That) . Nou, "druk" was een understatement.........het was vol, vol en vol. De pubs, de straten, de vele bussen en

ga zo maar door. Er was veel muziek in de straten en pubs, overal werd gezongen en gespeeld. We hebben rond gelopen en gegeten en zijn toen weer naar onze rustige B & B terug

gekeerd.

Na een goede nachtrust en dito ontbijt zijn we naar het plaatsje Howth gereden, natuurlijk weer op aanraden van onze Mary. Als eerste hebben we kasteel Howth bezocht, helaas

konden we er niet naar binnen, maar hebben we wel lekker gewandeld in de tuin er omheen. Toen doorgereden naar het plaatsje zelf, een heel gezellig vissersdorp met een haven,

veel restaurantjes en een leuke toeristenmarkt. Het was er behoorlijk druk ( op zondag en prachtig weer). We hebben lekker op een terrasje gegeten en zijn daarna doorgereden

naar de Cliffs. Daar geklommen, gewandeld (niet helemaal omhoog ), genoten van de prachtige uitzichten en heel veel foto's gemaakt.

Kortom, het was een prachtige dag.

Dag twee in Belfast

Wij hebben besloten om een extra dag bij te boeken in de zelfde B & B. Dat kan maar dan krijgen wij een andere kamer. Kleiner en op de tweede etage en het bad/toilet is via een andere deur. Geen en suite dus. Ik heb van de receptie gehoord dat er een mars gaat plaats vinden in de wijk waar de wall is. Is het gevaarlijk of lastig om daar naar toe te gaan? Nee is zijn antwoord. Is het misschien verstandiger om met een taxi te gaan? Waarom zij hij. De taxi is onnodig duur voor z'n rit en als je naar informatie gaat vragen over het geburen daar, krijg je altijd een eenzijdig informatie. Als je geen narigheid zoek is iedereen aardig tegen je. Kortom het is nog steeds een kruitvat daar. Wij hebben er niets van gemerkt. Het duurde te lang voor ons om de mars mee te maken omdat het pas om half acht avonds gaat beginnen. Wij zij gaan eten bij de chinees / japanner restaurant en daarna is het toch een beetje laat geworden in een pub samen met een andere stel uit de chinees/ japanner restaurant.

Belfast

Vanaf fivemilestown ging het naar Belfast, een mooie rit door het glooiende landschap. De zon ging steeds uitbundiger schijnen, dus we waren tevreden.

Onderweg, via Booking.com een kamer gevonden in een mooi, groot huis, " The Gregory ", gelegen in de levendige studentenwijk Queens.

We konden achter het huis parkeren en toen.......... wilde de Oranje Dame niet meer starten. Gelukkig kon ze naar de parkeerplaats worden geduwd.

Na het inchecken naar de stad gelopen, gegeten bij een Pub en daarna wat rondgekeken. Belfast is een stad met van alles wat ( oude, rommelige straatjes, een

fantastisch mooie Universiteit, een Gemeentehuis, dat lijkt op het Capitool in Washington en heel veel muurschilderingen, nog komend uit het verleden met alle narigheid toen)

Teruggelopen en al 17.500 stappen op de teller, dus na een rustpauze op de kamer weer de stad in.....maar nu met de bus. Prima gegeten in een visrestaurant en daarna weer de bus genomen

naar ons tijdelijke onderkomen, nog even de kroeg bezocht voor een afzakkertje en vervolgens het bedje in gekropen.

De volgende ochtend besloten we nog een nachtje bij te boeken, helaas konden we niet in onze kamer blijven, we konden alleen een kleine kamer boeken op de zolderetage, met een

badkamer apart, maar who cares ??????

Van Galwy naar Fivemilestown

De laatste avond in Galway sloten we af met nog een paar highlights, waaronder een kort bezoek aan de kathedraal en een wandeling over de stadskade.

Na een heerlijk diner zijn we gaan slapen, om de volgende dag weer fris en monter op te staan.

De dag begonnen met een ontbijtje in onze kamer en toen gekeken, waar de volgende etappe naartoe zou gaan.  Dit werd Enniskillen, op weg naar Belfast.

Alweer een prachtige rit, echter met hele andere uitzichten. Het landschap is groener en glooiender, dan de bergen, die we in het westen hadden.

Koffietijd was in Carrick-on-Shannon, heerlijk in het zonnetje op een terras bij de rivier. We zagen daar veel huurboten liggen, klaar voor het hoogseizoen.

Aangekomen in Enniskillen, moesten we op zoek naar onderdak. Voor info zomaar een restaurantje binnen gelopen en de jongedame daar, was zo vriendelijk voor ons te gaan bellen.

Helaas, de ene na de andere B & B was vol en ook geen plek in het motel (er was niet heel veel in dat stadje......). De dame van het restaurant vertelde ons, dat een vriendin van haar

een hotel heeft in de plaats Fivemilestown , zo'n twintig kilometer verderop, gebeld en ja hoor daar konden we naartoe.

Een minidorpje met een paar straten, dat hotel met restaurant, een kerk en een paar winkeltjes. Prima gegeten en heerlijk geslapen.

Galway

Met een extra dag in Galwy gaan wij wat info vragen, wat er allemaal te doen is in de omgeving. Het is een prachtig gebied om rond te rijden met de auto. Het heeft ook een mooie fiets route, maar dat is niet voor ons. Lekker rond rijden met de oranje dame die heel, heel heeeelllll veel bekijks krijgt overal waar wij komen. Tot nu toe is het in Ierland droog en zonnig waar wij komen. Het is avonds fris maar je hoeft geen winterjas aan te trekken. Morgen gaan wij weer verder, alleen weten wij nog niet waar wij gaan slapen.

Limerick

Rijden in Ierland valt reuze mee, ondanks dat het links rijden is. Aan bumperkleven doen zij hier niet. Wel rijden zij stevig door als zij de kans krijgen en zeker op een B weg. Wat wil je anders, zij kennen alle bochten en wat er daarna komt. Het heeft ook geen zin om te schijven over de aantal te rijden km op een dag. Het is de aantal rijduren. Wij komen uit op vier gemiddeld. Vandaag gaan wij rijden van Bantry naar Limerck, goed voor 260 km. Maar aangekomen in Limerick, is het een stad die ons niet aanspreekt. Gauw schakelen wij over en rijden door richting Galwy, 110 km verder. Het is een goede beslissing geweest. Galwy is een leuke Iers stad. Niet groot, maar voor ons goed om twee nachten door te brengen. En de Ierse pub in.

Mizen Head

Vanmorgen opgestaan met het mooiste weer van de wereld, een strakblauwe lucht en veel zon. Na een perfect ontbijt, verzorgd door de eigenaren van onze B & B, was het tijd voor een uitstapje naar het uiterste,

Zuid-Westelijke, puntje van Ierland.

Tijdens onze, ongeveer 56 kilometer lange, rit er naartoe, alleen maar prachtige vergezichten gehad, teveel om te fotograferen.....Elke bocht liet ons weer een geweldig stukje Ierland zien.

Mizen Head bestaat uit een bezoekerscentrum, een vuurtoren en een trail naar de verschillende plekken, met een hele enge brug erin, dus niet gedaan. Maar genieten was het wel, zo hoog

boven de zee.

De lunch hebben we gebruikt op het terras van een hotel onderweg, met uitzicht op een echt strand.

Inmiddels zijn we weer terug in ons huisje en hebben we zelfs even op het terras kunnen zitten.

Vanavond weer dineren in het gezellige Bantry en morgen  door, richting Limerick en Galway.

Aghada

Na een goede nachtrust, vetrokken we van Dungarvan richting Cork, maar eerst zijn we even naar Aghada gereden.

Aghada is de geboorteplaats van Catherine, bekend als deelneemster medische staf van de rally naar Azië.

Na een paar foto's, om haar bewijs te sturen, dat we er waren, zijn we doorgereden naar Cork.

Het was vreemd, weer in een grote stad te zijn, na alle stilte van de rit door Ierland.

We bezochten de beroemde markthal "the English Market , maar na een kopje koffie hielden we het voor gezien in de drukte.

Catherine had ons een app gestuurd met wat tips en 1 ervan hebben we opgevolgd , we zijn naar Peninsula Bantry Beara gereden, een werkelijk prachtige rit door

het mooie landschap, met veel schapen, veel groen, pittoreske cottages, maar ook grote landhuizen.

Aangezien de VVV gesloten was, zijn we een winkel binnengestapt en de medewerkster daar, gaf ons info over de b & B, waar we nu zitten, met de naam "Doire Liath"

Een mooi huis, dicht bij het stadje met de naam Bantry.

We hebben heerlijke vis gegeten en besloten er nog een nachtje aan te plakken, om de omgeving te verkennen.

Ierland

Na dat wij de in totaal 650 km door Engeland hebben gereden, gaan wij over steken naar Ierland. Van uit Fishguard naar Rosslare. Hier gaat de oversteek minder leuk dan van uit Nederland. Iedereen aan boord en na een kwartiertje kregen wij te horen dat wij niet kunnen uitvaren omdat het te hard waait/storm. Een uurtje uitstel is de mededeling. Tot drie keer aan toe. Uiteindelijk is het zo veel. Wij mogen en dat hebben wij geweten ook. Na een uur varen van de in totaal 3,5 uur vaartijd begonnen de kots partijen. Ik heb er zelf geen last van maar voor velen was het heel erg. In Ierland aan gekomen is het prachtig weer, zonnetje en droog. Een mooie welkom. Vanaf de haven naar de hotel is het 18 km. Prachtig hotel voor een door de weeks avond. In de weekend zit je pal boven de kern van het uitgaansleven. Mag je naar Ierland gaan, denkt erom de Ieren eten vroeg.

Eerste reisdag

Met de overtocht van Hoek van Holland naar Engeland is onze tour officieel van staart gegaan. Varen van Hoek van Holland naar Engeland gaat prima volgens de schema en het links rijden mag geen probleem worden. Van Hoek van Holland varen wij naar Harwich. Een overtocht van ruim 4uur. Om dat het een nacht boot is hebben wij een hut gereserveerd zodat wij fit met de tour kunnen beginnen. Een prima hut, ruim en een goed bed. DE oranje dame krijg zoals altijd veel aandacht. Alleen lpg tanken is een probleem. Nergens op onze route hebben de tankstation lpg. Het staat wel op de borden maar dat hebben zij allang niet meer. Op onze eerste rij dag in Engeland is goed voor 375 km naar Hereford. Maar als wij nog 65 km te gaan hebben missen wij een afslag. Komt er dan 35 km bij. Maar de volgende afslag is afgesloten wegens werkzaam heden. Nog eens 30 km er bij. Met als gevolg dat wij binnen door moeten rijden. Anderhalf uur extra reistijd.  Achteraf, niets mis mee. Wij rijden door het prachtige groene, heuvel landschap van Engeland. Wij hebben geen haast dus stoppen wij ergens om wat te drinken.  De Engelsen vinden het geweldig wat wij doen.

Wild Atlantic Challenge

Het grote Ierland avontuur begint met de aan loop route van uit Leiden naar Hoek van Holland. Het inschepen aan boord van de Stena Line begint om 21.00 uur, de boot vaart dan uit om 22.00 uur en komt tegen 6.30 uur aan in Harwich. Als alles volgens de schema gaat. Het wordt een korte nachtrust om daarna 400 km, links te gaan rijden door Engeland richting Ierland. En dat gaat zeker lukken.